Grymma Netflix tips

Jag tror inte jag är ensam om att avguda Netflix serierna som finns! Här kommer 2 st storfavoriter som jag verkligen kan rekommendera!

Orphan Black (Hittills bästa serien jag sett måste jag säga!)
Sense 8 Är en serie som precis startat på Netflix, häftig!

Grand Budapest

ÄNTLIGEN, efter ett par datorkrascher problem med bildprogram mm, så kommer en liten reseberättelse från när jag och balla Tina var i Budapest 1-5/4.

Dag 1. Onsdag. Jäklars vad det blåste när vi landade, men det gick bra! Man kan välja att ta något lokalt bussbolag men nästa buss skulle gå om c:a 1h och både jag & Tina är lite rastlösa, så vi bestämde oss för att ta taxi, vilket inte är särskilt dyrt alls. Men vi blev säkert lurade ett par ggr under dessa dagar ändå, men det handlade ju inte om några större pengar så vad gör det.
Vi bodde på Hotel City Inn som var extremt prisvärt 1400:-/personer för 4 nätter!
Efter ombyte och med kartan i högsta hugg begav vi oss ut till en pub/restauranggata Raday. Puder ett populärt ställe var helt fullbokat så vi gick vidare och åt en gulash på en Italiensk Trattoria. Vi funderade på de vita klumparna i soppan, vad det kunde vara. Men vi åt med viss skeptis (det var tydligen ngn slags pasta bollar). Ja vi hade många teorier kring fettklumpar;)
Nästa mål med Topp 10 Budapest guideboken blev en skitcool/känd Top 1 ruinpub Szimpla Kert, som det finns en del utav i Budapest, REKOMMENDERAS! Där blev vi hela natten lång. Tomt när vi kom men proppfullt hela natten! Så jäkla ballt ställe, en enda stor labyrint med en pub i varje vrå! Som Tina garvade när jag kom in med upp och nedvända jägermeister i ölen;)

Dag 2. Torsdag. Lite väl trötta efter gårdagen bestämde vi oss för att ta en promenad längst med vattnet, över till andra sidan - Buda. Budapest består av två delar, Buda och Pest mitt i mellan flyter floden Donau. Flertalet broar binder dom båda delarna samman. Pest sidan is the place to be, där ligger allt skoj både dagtid och nattetid, även om Buda var vackert med slottet, utsikten över till andra sidan och kyrkan som såg ut som ett disneyslott.
Efter att vi nästan blåst bort i några timmar gick vi tillbaka över en av broarna till största shoppinggatan Vaci Utca. Här blandas marknadsstånd med exclusiva fancy butiker. Vi hittade langos – Underbart goda langos!!  Efter lite butikskollande och secondhandande bestämde vi oss för att göra ett nytt försök på stället som var fullbokat dagen innan – Puder. Jisses jag var så trött!
Kvällen till ära hade jag fått ett tips på instagram om en medeltida restaurang, Sir Lancelot, så dit begav vi oss!
Jäklars alltså Tina är uppenbarligen en grym kartläsare, vilket hon knappt visste om själv;)
Här serverades typ 4 kg mat för 160:- kronor! Det var en magdansös, riddarföreställning, en galen enuck, jag höll på att skratta ihjäl mig! En grym elddansös, spåkvinnor. Kändes som vi var på riktigt i medeltiden!

Dag 3. Fredag. Ett måste är ju att besöka ett ungersk spa, så vi valde det mest populära dit alla turister går, det gula Szechenyi Baths.
Vi nöjde oss då inte med vanligt inträde, okej vi kanske blev pålurade ett inte helt nödvändigt spa-paket med vip-lounge – men det var det helt klart värt, 10-sorters frukter, ingefärste och tillgång till alla 20-talet pooler för under 500 kr.  Favoriten var helt klart den 38 gradiga utomhuspoolen uppvärmd helt naturligt, enda minuset var den ständiga fis-doften av svavel. Efter att vi plaskat runt där i typ en timme såg vi skylten som rekommenderade max 20 minuters bad. Så vi gick upp.

Efter badet plockade vi fram guideboken och gjorde upp en plan för resten av eftermiddagen. Så här blev den planen. Heroes Square, åka metro, dricka öl, gå vilse i Buda Hills, besöka Szemlőhegyi-grottorna, promenera längst med Donau, käka så mycket mat du kan äta på Troffé grill, beundra Parlamentshuset och fotografera frihetsskorna – till minne av alla som under andra världskriget var tvungna att ta av sig skorna för att sedan skjutas till döds ner i vattnet.

Kvällen spenderades på ytterligare en ruinbar, Ötkert – som beskrevs som en ”ruin bar for grown-ups”. Och ja, så kändes det väl, lite bättre drinkar, lite äldre folk, inte lika galet. Szimpla Kert var bättre och betydligt mer party. Jag drack en supergod mango daquiri och beundrade den söta hunden som var inne på restaurangen. I Budapest är dom tydligen helt galna i hundar och jag blev förvånad när hunden sprang lös inne i restaurangen. ( Var tydligen en gästs hund).
Idag körde vi inte party all night – utan istället hamnade vi på en vinbar runt hörnet från hotellet där vi käkade ostbricka och pratade om livet. Jag började känna mig lite dålig förkylning som hette duga och lite varm om kinderna.

Dag 4. Lördag. Phew idag valde vi att gå 1000 trappsteg upp i St Stephens Basilicans torn för att beundra Budapest från ovan. What a view och jäkligt många trappsteg och vilken underbar sol som sken på oss och värmde oss! I denna mäktiga basilusk fanns också en mumifierad underarm från någon kung som man knappt kunde se, men vi "såg" den iaf. Check!
Eftermiddagen strosade vi omkring på Vaci Utca, huvudgatan där det också var en öl/matfestival. Vi åt sedan lyx thaimat på Buddha Bar. Detta var nog det godaste jag någonsin ätit!
Sedan bestämde vi oss för att leta upp Fat Mo´s, top 6 av barer i staden. Vi drack deras Fat Mo specialöl, blev polare med bartendertjejen och jag förklarade för henne att Avici som dom spelade var svensk, hon blev helt chockad över detta,haha! Likaså att vår guidebok tipsade om deras ställe. Hon sken upp och sade AHA det är därför det är så många turister här;) Tina skulle ha cigg så det blev nästa mission. Sedan så gick vi till Fat Mo´s igen då var det riktigt röj med livemusik och bartendertjejen blev superglad att vi kom tillbaka så vi fick en kram! Jäkligt många öl blev det denna kväll och sedan bjöds det på ungersk snaps/en snaps gjord på frukt. Smakar fullkomligt skit, jag avstod. Tina drack och detta förklarade nog stolfallet;) Hihi.

Dag 5. Söndag. Då har vi gjort Budapest. Kom hem med feber, som jag dövade med alvedon. Tack till underbara Tina,(även lånat lite text av henne). Fan vad kul vi hade! Hoppas vi gör om detta igen framöver! Vad blir nästa resa tro?