Fantastiska Barcelona!

We will meet again!
Mellan 25/9-28/9 så var jag och min vän Erika i Barcelona. Vi valde att mellanlanda i Frankfurt, trots att vi fick stressa påvägen ner. Vägen hem hade vi gott om tid.

Dag 1
Vi landade 14.55 lätt att hitta på flygplatsen tog Aerobus T1 till ändstationen Placa De Catalunya- stadens nervcentrum, allt pulserar därifrån. Gick Ramblan ned och snart hittade vi till vårt hotell (snarare hostel i Raval). Jag var något stressad då jag läst att detta område inte skulle vara så bra. (Ett gammalt fattigt arbetarkvarter, under upprustning och bordeller). Det visade sig att detta inte alls var så farligt. Hotellet ägdes av indier och vi hostade oss upp till vårt rum, lite smått förgiftade av all rökelse!
Raval har til och med sin egna Rambla- La Rambla Del Raval. Vi gick hellre denna ned till vattnet istället för den hysteriska Ramblan med alla ficktjuvar. Sedan den STORA Raval katten, kan man ju inte missa.

Vi var nyfikna så vi begav oss ned till stranden det första vi gjorde Port Vell & beachen! Gick till Hotell W (det kända flagskeppet). Helt fantastiskt! Vilken byggnad!
Hittade till den berömda Cava baren á la Johanna Toftby (hålet i väggen)Carrer de la reina Christina.
Ett inhemskt ställe med egenproducerad cava till en väldigt billig peng! Prova Cava Rosé, 11:- för ett glas, Jisses vad gott!
Fick öven i oss lite mat på hemvägen och sedan sängen efter en lång dag med många intryck!

Dag 2
08.00 frukost och vi höll på att garva ihjäl oss på kaffemaskinen, som serverade kaffe i palstmuggar som man sedan fick stå o hälla över 2 sådana i en vanlig kopp.
Vi hade bestämt oss för att gå till det berömda akvariet i  L´Aquarium i Port Vell hamnen. Europas största med höjdpunkten en 80m lång undervattenstunnel. Här fastnade vi helt fascinerade i några timmar!
Efter detta satte vi sikte mot berget Montjuic, gick till linbanestationen,och tog linbanan upp till Castell De Montjuic behöver jag säga att det var högt upp!
Gick längs hela berget och såg hela staden över havet! Sedan tog vi oss neråt till den Olympiska Stadion- Estadi Olímpic där OS hölls -92. Sedan till Palau Sant Jordi den gigantiska inomhusarenan som sväljer 17.000 åskådare. Kännetecknas av betong & stålpelarna utanför.
Nästa mål var Poble Espanyol,påvägen dit så fastnade vi hästintresserade på en ridskola utomhus i fantastisk miljö, där blev vi sittandes en stund och kommenterade deras träning;)
När vi anlände till Poble Espanyol blev lite förvånade och irriterade över att dom tog inträde för att gå in i den "påhittade" typiska spanska byn. Så vi sade nej till denna turistfälla, som tydligen ändå skulle vara ganska så smaklös.
Nu började vi bli hungriga och gick till Parall-el där hittade vi det absolut bästa Tapas stället! Casa de Tapes Canota. Detta blev lika med en hink med Sangria! Väl Kyld! Vilken mat, vilken service! Här gjorde man sitt egna tomato bread, fick hela vitlöksklyftor & tomater som man gnuggade på bröder, hällde olivolja över o lite salt! Gud vad gott!
Sedan stranden och avslutade med att glas Cava Rosata på det inhemska stället. Trångt man kunde knappt vända sig om, men en underbar upplevelse!

Dag 3
08.00 Frukost. Idag var det lika mycket i planeringen. Rutten lagd kvällen innan, utmärkt & klart på kartan, bara att sätta fart på fötterna mot Gaudí parken- Parc Guell. Visst man kan välja Hop-On-Hop-Off bussarna men gud så tråkigt!!
Nä vi ville se & uppleva allt och inte blev det någon metro heller, underbart! Vi fick se fantastiskt mycket!
Dvs vi gick tvärs igenom stan till norra delen där parken finns. Tog inte alls så långt tid faktiskt.
Passerade lyxgatan (Passeig de Gracia) med alla fin ,fina butiker som tur nog var stängda annars hade det väl förmodligen blivit en sväng in i Michael Kors butiken!
Påvägen uppåt passerade vi och stannade till och beundrade den fantastiska arkitektur som denna stad besitter där Gaudí verkar ha haft fingret med i allt. Däriband Casa Batlló, La Pedrera ( huset med "schakpjäserna på taket" som är skorstenar.
Kom fram till parken biljetterna till det stängda stället var utsålt, men nu var vi där. Det var som att befinna sig i en Indiana Jones film! Skrikande färgglada papegojor i en helt fantastiskt natur!
Nästa mål Sagrada Familia kyrkan som påbörjades innan 1926 och tros bli klart 2026. Här ligger även Gaudí begraven. Utsålt även här, tips vill man gå in här förköp biljetter! Jaja nu fick vi se det.
Nästa punkt på kartan var Parc de la Ciutadella med den konstgjorda sjön och fantastiska fontänen. Parken i sig var inte jättemycket att ha, lite bortskämd med Madrid där.
Vi valde den stora entrén och fick då också se och gå igenom parken via Arc Del Triomf, deras egna triumfbåge. Efter en Estrella ölpaus i parken så gick vi till stranden och njöt en stund. Köpte några öl i strandbaren, sedan kom en gubbe och sålde billigare öl än strandbaren som han hade köpt från supermarket typ, så vi slog till på 4 st iskalla öl som vi inte hann och dricka upp innan de var ljumna igen,haha!
En bit bort på strandpromenaden valde vi att sätta oss ned för en bit mat blev tunna, fina biffbitar med ngn slags potatisgratäng, och lite vin på det.
Här satt vi tills det blev mörkt, månen var jättestor och speglade sig i vattnet fantastiskt! Tog bilder som inte blev jättebra i det stora hela då några polacker var i vägen :(
Taxi till hotellet sedan lite utgång med mycket dans! Kom in på ett supergrymt ställe på stranden som tydligen visade sig vara en privat fest i slutet sällskap.
Ångrade att vi gick därifrån till Pacha, det var ingen höjdare dyrt inträde och stelt folk.
Så vi drog vidare till strandbarerna med massa små dansställen och gratis shots! Det var en gayparadgata av något slag för det var endast homosexuella där och jag & Erika mitt upp i allt, vilken syn!

Dag 4
Dags för hemfärd, flyget gick kl 16. Jag mådde bra men min vön Erika var visst lite trött;) Vi gick och badade och njöt det sista av värme & sol. Checkade ut tog Aerobus T1 till flygplatsen. Hade byte i Frankfurt på hemvägen, en 3 timmars väntan som resulterade i lite shopping.

Tack Barcelona för denna gång! Hoppas vi ses snart igen!